Skip to main content

Effectiever sturen op organisatiedoelen met de Reputatie Scan van Christina Bierma!

Reputatie Scan

De Reputatie Scan biedt uw organisatie inzicht in de verwachtingen en beeldvorming die leven bij in- en externe stakeholders. Het biedt u inzicht in de mate waarin uw organisatiedoelen, strategie of samenwerking in de regio resoneren. Of toont u hoe u als werkgever gezien wordt en wat u nog kunt verbeteren. De Reputatie Scan is voor zorg-, woon- en welzijnsorganisaties een onmisbaar instrument in de meerjarenbeleidcyclus.

Laagdrempelig inzicht

De Reputatie Scan geeft u laagdrempelig inzicht in de beeldvorming over uw organisatie, maakt de visie en wensen van verwijzers, ketenpartners en andere stakeholders inzichtelijk. De Reputatie Scan toont het beeld van de verwachtingen en behoeften die er leven rond bepaalde onderwerpen die getoetst worden in de Reputatie Scan.

Juist op die onderwerpen krijgt u inzicht in de perceptie en waardering bij in- en externe stakeholders. In zijn geheel maakt het duidelijk waarom uw reputatie is zoals die is.

Het reputatieonderzoek kent verschillende dimensies:

Reputatie Scan
Fijne werkgever, betrokken medewerker
Weet visie en strategie succesvol te succesvol om te zetten in praktijk
Neemt initiatief en pakt door om zorg goed te (blijven) bieden

Reputatiemanagement

Reputatiemanagement kan u helpen om uw organisatie op succesvolle wijze extern te profileren. Uit diverse onderzoeken blijkt dat organisaties die aandacht besteden aan reputatiemanagement significant beter presteren. CB helpt u met advies, onderzoek, workshops en beleidssessies op weg om reputatiemanagement in te bedden in uw organisatie. Vraag om advies over de juiste stappen.

Kijk in de veranderende context

Het bedrijfsleven is al tientallen jaren actief in reputatiemanagement. Ook voor  maatschappelijke partijen en non profit organisaties valt er veel te winnen op dit terrein. Het maatschappelijk belang van zorg-, welzijn- en woonorganisaties is groot. De uitdagingen die er liggen, maar ook publieke opinie vragen inzicht om duurzame antwoorden in de toekomst. Samenwerking op de maatschappelijke doelstellingen is daarin van cruciaal belang is. Hoe wordt uw organisaties in deze veranderende context gezien? En wat doet er toe (mede voor anderen) om uw doelen te kunnen behalen?

Wie wil er niet weten welke factoren in de beeldvorming meewegen rond werkgeverschap, (keten)samenwerking en bijvoorbeeld technologie of innovatie?

Doe De Reputatie Scan

Reputatie meting Christina Bierma MCC

Oprichter van CB, Christina Bierma MCC, ontwikkelde in 2006 aan RSM – Erasmus Universiteit een reputatie meetinstrument voor reputatiemeting speciaal voor zorg- en non-profit organisaties. CB onderzocht daarmee afgelopen jaren de reputaties van verschillende zorg-, welzijn- en woonorganisaties. Met de opgedane ervaringen is de Reputatie Scan verder ontwikkeld.

Reputatieonderzoek op maat

Om passend bij uw situatie onderzoek te doen stemt CB de uitvoering van de Reputatie Scan af op uw behoefte. Wat uw behoefte en wensen zijn bespreken we in een voorbespreking. Het doel, eventuele subdoelen en welke stakeholders (in- of extern) dienen te participeren in het onderzoek komen daarbij aan de orde. In lijn daarmee bepalen we of een digitale of schriftelijke vragenlijst, of juist meer kwalitatief onderzoek aan de hand van interviews of een combinatie daarvan, op zijn plaats is.

Het bespreken van de conceptvragenlijst die in aansluiting daarop wordt opgesteld biedt u daarna de mogelijkheid om een check en zo mogelijk aanvullingen te benoemen. Daarna gaan we volgens planning van start met de uitvoering.

Waar bent u mee geholpen?

  • bij het onderbouwen van keuzen in uw meerjarenstrategie
  • om de gekozen strategie succesvoller in te zetten
  • om uw reputatie als werkgever te versterken op zwakke punten
  • om regionale samenwerking te versnellen en te vergroten
  • om de beeldvorming over uw organisatie te managen, ook intern

En niet onbelangrijk: Reputatie Scan helpt de Raad van Toezicht bij jaarlijkse beoordeling bestuurders en zelfevaluatie.

Een woelige samenleving en WOZO-beleid

De houdbaarheid van onze zorg staat in brede zin onder druk. De komende decennia neemt de zorgvraag alleen maar verder toe vanwege de vergrijzing en zullen we de groeiende zorgvraag met minder werknemers moeten zien in te vullen. Dit vraagt om meer technologie, een andere invulling van de ondersteuning, thuis en in uw organisatie. Het overheidsprogramma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO) stuurt daarop aan.

Hoe gaat uw organisatie om met deze ontwikkelingen en hoe maakt u hierin keuzen t.a.v. het beleid? Welke rol wilt u innemen binnen de maatschappelijke context van uw regio? Hoe organiseer je die rol regionaal met ketenpartners, overheid en belanghebbenden? Wat heeft uw organisatie hierin te bieden?

Tijden veranderen en het instrumentarium verandert mee… De meerjarenstrategie of het meerjarenbeleidsplan is de plek waarin het antwoord voor uw organisatie op deze vragen te vinden is. Maar hoe toetst u in veranderende tijden of dit resoneert bij stakeholders? Hoe toetst u of de gekozen strategie (nog) effectief is? Dat gebeurt vaak maar beperkt door onderzoek. Tijden veranderen en ook het instrumentarium verandert mee; onderbouw uw resultaten zoals de (gewenste) regionale samenwerking, de meerjarenstrategie en uw visie gericht met de Reputatie Scan.

Neem contact met ons op

Governance & Reputatie Scan

Het rapport van de Reputatie Scan biedt ook voor toezichthouders inzicht bij de beoordeling van het gevoerde beleid en resoneren van de strategie. En ondersteunt hen in de rol als werkgever bij de beoordeling van bestuurders in hun functioneren. Bijvoorbeeld bij een 360 graden meting onder stakeholders.

De basis van het meetinstrument kan ook onderliggend zijn bij een zelfevaluatie van toezichthouders. Vraag eens naar de mogelijkheden voor uw Raad van Toezicht.

Verwijzer- en stakeholderonderzoek

Voor zorgorganisaties is het steeds belangrijker om goed bekend te staan onder verwijzers, ziekenhuizen, gemeenten en zorgverzekeraars. Voor effectief reputatiemanagement is het belangrijk om inzicht te krijgen in de wensen van verwijzers en stakeholders. Wat is hun motivatie om naar uw organisatie te verwijzen? Wat is in de samenwerking voor hen belangrijk? Een goede relatie met deze groep betekent: intensiever samenwerken, verbetering van de kwaliteit t.b.v. de client en continuïteit voor uw organisatie.

Meer weten over de Reputatie Scan? Neem dan contact op voor een afspraak of vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Eerdere opdrachtgevers

Topaz | Sensire | Zinzia Zorggroep | Magentazorg | Saffier | Amaris Zorggroep | Van Ommerenpark | De Waerden | Swinhove Groep | Leger des Hels | Odion | SBWU Utrecht | Stichting HKZ | Centra voor Jeugd en Gezin | Yunio Kraamzorg | Martini Ziekenhuis | Rijnlands Revalidatie Centrum | Karakter | Kinder- en jeugdpsychiatrie | Wooncorporatie Lefier | Vrijwilligers Centrale Amsterdam | Regenboog Groep Amsterdam | Zilveren Kruis Achmea | VGN.